Kutatóközpontok -> Kutatók -> Farkas Péter

English

















FÁK-projekt






Kiss Judit:
A nemzetközi kereskedelem, mint a magyar gazdaság mozgásterét meghatározó tényező

A világkereskedelem tendenciái

A világkereskedelem volumenének növekedési üteme 90-es évek átlagában kb. 1-2 százalékponttal alacsonyabb volt, mint az előző évtizedekben, évi átlagban 6%-kal bővült. A világ GDP-jénél sokkal egyenetlenebbül alakult. Bővülése 1990-93-ban és 1998-99-ben 4% körül volt, 1994-97-ben 6-10% között, majd 2000-ben valószínűleg elérte a 12%-ot. (Az ütemcsökkenés ellenére rohamosan nő az exportnak a GDP-hez viszonyított aránya: a fejlett országokban 1985 és 1997 között 16,6%-ról 24,1%-ra, a fejlődő országokban 22,8-ről 38%-ra.) Kérdés, hogy a világkereskedelem bővülésének lassulása tendenciává válik-e, avagy csak átmeneti jelenséggel állunk szemben. Amennyiben lassulási tendencia kezdene kibontakozni, akkor ez azt jelentené, hogy a kereskedelembővülés tartalékai - mint például a multinacionális vállalatok tevékenysége, a termeléskitelepítések, az egyes országok magas nyitottsági szintje - kimerülőben vannak, vagyis a világkereskedelem kevésbé lesz képes azt a gazdasági növekedést katalizáló hatást kifejteni, amit a múltban. Hogy a világgazdaság egyébként meglévő rizikótényezői ne törjenek a felszínre, s ne okozzanak nagy(obb) világgazdasági válságot, szükség van a világkereskedelem bővülését akadályozó tényezők lebontására. A nemzetközi kereskedelem 2000. évi megugrását az USA kereslete, az ázsiai gazdaságok kilábolása a válságból és a GATT Uruguayi Fordulóján elfogadott kereskedelemliberalizációs intézkedések okozták. A századvégen - 1999-ig - Mexikó valamint az ázsiai újonnan iparosodók és Kína kereskedelme volt a legdinamikusabb.

1997 és 2000 között a világkereskedelembe kerülő termékek árai - az olajárak drasztikus emelkedése ellenére - csökkentek. A késztermékek dollárban kifejezett árának csökkenése az irodai és telekommunikációs eszközök áresésének, a dollár euróval szembeni erősödésének és a legfőbb termelő országok alacsony inflációjának tudható be. A kilencvenes évek végére az olajon kívüli nyerstermékek árai 10 éves mélyponton voltak, (1997 januárjától 2000 elejéig közel 40%-kal (!) zuhantak).

A világkereskedelem értékének vizsgálata azt mutatja, hogy a 90-es években a világkereskedelem bővülésének motorja a fejlődő országok voltak: 1990 és 1999 között (folyó áron) kereskedelmük kétszeresére nőtt, míg a fejletteké csak másfélszeresére, a kelet- és közép-európai országoké 1,2-szeresére. (A magyar eredmények egyedülállóak: az export 2,6-szorosára, az import 3,2 szeresére emelkedett.) Az áresés miatt a világexport értéke 1998-ban 1,6%-kal csökkent, 1999-ben 3,5%-kal emelkedett.

A világkereskedelem relációs struktúrájának vizsgálatából kiemelendő, hogy a fejlett országok csoportján belül az USA részaránya 1990 és 1999 között 15-ről 16,6%-ra emelkedett, Európáé 46-ról 41-re csökkent. Jelentősen nőtt az ázsiai országok súlya (17-ről 22%-ra), kissé nőtt Latin-Amerikáé, míg Afrika tovább marginalizálódott. Magyarország súlya a világexportban 0,28%-ról 0,44%-ra nőtt. Az EU-n belüli kereskedelmet nem számítva 1999-ben a legfőbb exportőrök: EU (18,9%), USA (16,4%), Japán (9,9%), Kína (4,6%), Hong Kong (4,1%), Dél-Korea (3,4%), Mexikó (3,2%). Magyarország a 28. helyen állt. A regionális integrációkon belüli kereskedelem aránya a teljes exporthoz képest növekvőben van. A gazdasági fejlett országok integrációs csoportosulásaiban az intra-regionális kereskedelem aránya a 90-es évek végén 50-66%, a fejlődő országok fontosabb csoportosulásai esetében 20-25%.

Az árustruktúrát tekintve rohamosan nő az ipar, az ipari késztermékek (SITC 5-8) aránya (1980: 54%, 1997: 75%). A fejlett országokban ez az árucsoport teszi ki a kivitel négyötödét, de fejlődőknél is jelentőssé vált: a 17 év alatt 20%-ról 67%-ra nőtt a súlya! A kelet- és közép-európai átmeneti országokban a késztermékek aránya alig változott és a fejlődők átlagához képest 10 százalékponttal alacsonyabb.

Míg 1990 és 1998 között a világ áruexportja 1,57-szeresére nőtt, a szolgáltatásexportja 1,69-szeresére. Az évtized végén azonban a szolgáltatásexport lassabban bővült, mint az áruexport. A világ szolgáltatásexportjának µ-ét a fejlettek adják, kismértékben csökkeno részaránnyal.

Kiemelendő, hogy a működőtőke-kivitel a kilencvenes években több mint kétszer olyan gyorsan nőtt, mint az árukivitel, 4-szeresére emelkedett. A fejlett országok szerepe a célországok között az 1997. évi 58,5%-ról 2000-re 80%-ra emelkedett, ezzel megközelítette az 1980 előtt jellemző arányt.

A világkereskedelem növekedési üteme a jövőben továbbra is meg fogja haladni a világtermelését, bár elképzelhető, hogy az ütemkülönbség csökken, amennyiben a transznacionális vállalatokon belüli és közötti forgalom növekedési üteme csökken, amennyiben fennmaradnak a felesleges termelői kapacitások és csökkennek a termeléskitelepítések. A világkereskedelem alakulását - a globalizáció és a transznacionális vállalatok már elért pozíciója következtében - a múltbélinél kevésbé fogja az egyes nemzetgazdaságok teljesítménye meghatározni, legalább ekkora szerepet fognak játszani a szaporodó regionális csoportosulások, a vállalatfelvásárlások és fúziók, valamint a transznacionális vállalatok teljesítménye. Az USA gazdasági helyzete azonban döntő jelentőségűnek bizonyulhat. A nemzetközi szolgáltatások legalább az áruforgalommal megegyező ütemben fognak nőni, a működőtőke-áramlás és különösen a pénzügyi áramlás növekedési rátája azonban továbbra is meg fogja haladni a kereskedelemét. A nemzetközi szervezetek prognózisai szerint a világkereskedelem 2001-ben 8%-kal, az azt követő években 6,8% körül fog bővülni. (Ha ez bekövetkezik, a növekedés gyorsabb lesz, mint a 90-es években.) A fejlődő országok kereskedelme évi 8,5, a fejletteke 6,5%-kal nőhet. Előbbieknél az import, utóbbiaknál az export lesz a dinamikusabb, de az eltérés nem jelentős. Annál inkább az átmeneti országokban, ahol az import 7,8, az export 6,4%-os emelkedését várják. (Az ázsiai és latin-amerikai fejlődő országok külkereskedelme akár évi 10%-kal is bővülhet.) Az előrejelzések szerint a kereskedelmi cserearányok újra a fejlettek javára javulnának. Az olaj ára egy 20-25 dolláros barrelenkénti sávba fog beállni.

A kereskedelempolitika várható változásai

A kereskedelempolitika várható alakulása egyrészt a világkereskedelmi áramlásokat meghatározó országok gazdasági teljesítményétől fog függni. Amennyiben ugyanis javuló gazdasági teljesítménnyel számolhatunk, akkor a liberalizmus iránti igény fog nőni, míg ellenkező esetben a protekcionista tendenciák fognak felerősödni1, mivel a termelők a recesszióból való kiutat nem a piacok megnyitásában látják, hanem a fokozott támogatásban és a piacok nagyobb védelmében. A liberalizmus iránti igény és a protekcionista gyakorlat legközelebbi összecsapására a várhatóan 2001 végén meginduló következő WTO-fordulón lehet számítani.

Ugyanakkor a jelenleg előkészítés alatt lévő WTO-forduló nagyban különbözik a korábbiaktól abban, hogy míg ott a viták és konfliktusok alapvetően a tárgyalásokon, a tárgyaló asztaloknál és az egyes országok, országcsoportok között folytak, addig a jelenlegi tárgyalásokat már aligha lehet az egyes országcsoportok (nevezetesen a fejlődő országok) és a közvélemény kirekesztésével lefolytatni. A növekvő kommerszializációért, az országok közötti és országokon belüli egyenlőtlenségekért, a környezetszennyezésért a liberalizmust, a globalizmust és a multinacionális vállalatokat felelősségre tevők számára a WTO, s ott folyó tárgyalások fogják az okolható ellenséget megtestesíteni.

A szakértők egyébként ettől a fordulótól azt várják, hogy általa növekszik a világkereskedelem multilaterális szabályozásának rendszere, különösen akkor, ha Kínát és Oroszországot is sikerül WTO-taggá tenni. Az elképzelések szerint a 3-4 év alatt lezáruló tárgyalássorozaton2 az áruk, szolgáltatások, beruházások áramlásának kérdéseit a legszélesebb értelemben és összefüggésekben tárgyalnák s a fő irányvonal a vámok és a nem-vámjellegű kereskedelmi akadályok további lebontása, az agrártámogatások és exportszubvenciók csökkentése, az állami exporthitel és exportgarancia programok szabályozása, a piacrajutás javítása, a dömpingellenes eljárások kérdése, valamint a transzparencia és a diszkrimináció-mentesség növelése lenne. A WTO-szabályozást olyan új területekre is ki akarják terjeszteni, mint a versenypolitika, a nemzetközi beruházások, az elektronikus kereskedelem és az informatika. Nagyobb hangsúlyt akarnak adni a környezetvédelmi, a munkaügyi és egyéb szociális kérdéseknek.

Természetesen az egyes országok álláspontja, mind a tárgyalások napirendjét, mind pedig az érdemi kérdéseket illetően jelentősen eltér egymástól. Az EU mindenképpen azt szeretné, hogy a forduló napirendje a lehető legszélesebb legyen, vagyis ne csak a számára kényes agrárkérdésekre koncentráljon. Az EU négy területen javasol alapvető változtatásokat. Az áruk és szolgáltatások kereskedelmének liberalizálása területén a versenyjogra, a közbeszerzésekre s a szellemi tulajdonra való könnyítésekre koncentrálna Brüsszel. Ennek megvalósulásától a világgazdaság 100 milliárd dolláros gyarapodását várják. Az EU álláspontjától eltérően az USA szeretné szűkreszabni a soronkövetkező forduló napirendjét és azokról a területekről szeretne tárgyalni, ahol a liberalizáció számára kedvező. Ezért preferálnák a mezőgazdasági támogatások, a szolgáltatások kereskedelmének és a piacra jutás kérdésének megvitatását. A fejlődő országok a textiltermékek kereskedelme területén szabadabb piacrajutást szeretnének elérni, a szerzői jogok megsértése területén ugyanakkor elnézőbb magatartást várnának el. Mindkét kérdésben az EU támogatja a fejlődők álláspontját, míg az USA magatartása elutasító. Ugyanakkor az USA a kereskedelmi normák közé szeretné beemelni a munkakörülmények megfelelő szintjét, amivel a fejlődő országok nem értenek egyet, hiszen ez jelentősen mérsékelné versenyelőnyeiket.

A forduló sikeres befejezésétől, a liberalizmus erősödésétől stabil világgazdasági környezet kialakulását, a piacok megélénkülését, a gazdasági növekedés emelkedését, a munkanélküliség csökkenését várják3. Egy 1999-ben készült OECD-tanulmány szerint a teljes körű és globális vámliberalizáció esetén 2010-re a világgazdaság összesen - 1995-ös árakon számolva - 1212 milliárd dollárral lenne gazdagabb. A vámok világméretű 20%-os csökkentése Földünk GDP-jét 0,6%-kal, 50%-os csökkentése 1,3%-kal növelné a becslések szerint4.

De még abban az esetben is, ha sikerül a WTO-fordulón az előirányzott liberalizálást és multilateralizálást végrehajtani, akkor is az elkövetkezendő évek világgazdaságának sajátja marad a növekvő regionalizmus és az integrációs csoportosulások emelkedő száma. Kérdés az, hogy ezek elszaporodása mennyiben jár kereskedelemteremtő, illetve kereskedelemterelő, illetve egyéb dinamikus hatással (például a beruházások és a piacnagyság növekedésével, a források hatékonyabb elosztásával, a kutatási és fejlesztési kiadások növekedésével, stb.) s létrejöttükkor mennyiben jelentenek diszkriminációt a kívülmaradottak számára. Vagyis kérdéses, hogy a regionális integrációk, a regionális kereskedelmi liberalizáció a multilaterális liberalizációhoz, vagyis a globális szabadkereskedelem megteremtéséhez járulnak-e hozzá, avagy a regionális protekcionizmus növekedéséhez.

Agrárkereskedelmi tárgyalások

Az Uruguay-i Fordulóhoz hasonlóan az egyik legfőbb tárgyalási téma a Magyarországot különösen érdeklő agrárkereskedelem és a mezőgazdaság lesz. Előzetes szakértői vélemények szerint az alábbi témakörök kerülnek napirendre: a belső agrártámogatások, az importvámok és az exportszubvenciók csökkentése, illetve leépítése; a támogatások fogalmának definiálása; a piacrajutás javítása; az egyes export/import boardok ügye; a növény- és állategészségügyi kérdések, valamint az Uruguayi Fordulón megadott kedvezmények, kivételek (például az EU "blue box"-a, a kompenzációs kifizetések) megszüntetése. Várható, hogy a legerőteljesebb érdekütközésre az USA és az EU között kerül sor, s a Cairns-csoport tagjai is küzdeni fognak a további agrárliberalizációért. A tárgyalódelegációkat az agrárliberalizáció kérdését illetően három csoportba oszthatjuk: a reform-csoport - ide az USA és a Cairns-i csoport tartozik - a legteljesebb mértékben szeretné az agrárkereskedelmet torzító akadályokat felszámolni; a status quo csoport - az EU-val és Japánnal az élen - a lassúbb liberalizálás híve, míg a WTO-tagság zömét kitevő fejlődő országok speciális elbánást és további kedvezményeket igényelnének.

Az EU 2001 elején terjesztette be átfogó javaslatát a WTO agrárkereskedelmi tárgyalásaira. A piacrajutást illetően az unió azt indítványozta, hogy tartsák meg az urugauyi fordulón elfogadott formulát. Az exportverseny tekintetében az EU hajlandó a közvetlen támogatások további csökkentéséről tárgyalni, de csak akkor ha más, kivitelt ösztönző intézkedések, burkolt támogatások (mint az államilag támogatott exporthitel és exporthitel garancia, a refinanszírozás, a kamattámogatás, az exporthitel-biztosítás és garanciavállalás, az élelmiszersegély és az állami vállalatok) is hasonló szigorú elbírálás alá esnek, mivel ezek szerintük jobban torzítják a kereskedelmet, mint az exportvisszatérítések. Az EU azt szeretné elérni, hogy az exporthitelezés ugyanolyan támogatási formának minősüljön és a WTO ugyanúgy limitálja, mint a közvetlen exporttámogatást. Ezzel elsősorban az USA gyakorlatát támadják. Ténylegesen az EU teljes mértékben síkraszáll a többi ország vámjainak és támogatásainak csökkentéséért, a harmadik piacokra való korlátlan bejutásért, ugyan-akkor alapvető célja saját status quo-jának megőrzése, agrárpolitikájának változatlanul hagyása, támogatási rendszerének fenntartása. Ezért harcol mezőgazdasága multifunkcionális szerepének, az "európai mezőgazdasági modell"-nek az elismertetéséért, valamint, hogy a szabályozás ne korlátozódjék csupán a kereskedelemre. Küzd azért, hogy az új megállapodásban teremtsenek lehetőséget a vidékfejlesztési, valamint a környezetvédelmi szempontok érvényesítésére.

Az USA a WTO soronkövetkező fordulóján az exporttámogatások teljes eltörlését, a vámok további csökkentését, illetve fokozatos megszüntetését, a GATT kvóták lényeges növelését, a kedvezményes vámszinten történő piacrajutás lehetőségének bővítését, a GATT kvótákon felüli tételek vámszintjének lényeges redukcióját, a kiugróan nagy prohibitív (tiltó) jellegű vámok eltörlését, a termeléstől független jövedelempótló támogatások folytatását, az állami támogatások termékkereskedelmet és termelést torzító hatásának mérséklését, a tisztességtelen kereskedelmi akadályok felszámolását akarja elérni. Az USA törekvései között különös hangsúlyt kap a biotechnológia fejlesztése és ennek révén a genetikailag módosított szervezetek kereskedelmét akadályozó nemzeti vagy közösségi (például EU) szabályozások módosításának kikényszerítése. Vagyis az USA ténylegesen a világkereskedelem szinte teljes liberalizálását szorgalmazza, amelyen belül a saját nagyobb versenyképességéből fakadó előnyét jobban tudná érvényesíteni.

A Cairns-i csoport az EU-val ellentétben elsősorban a belső támogatások és az exporttámogatások felszámolását tartaná szükségesnek, hiszen ezek torzítják leginkább a termelést és a kereskedelmet, destabilizálják a piacot, lenyomják a világpiaci árakat s kiszorítják a fejlődő országok termelőit a világ élelmiszerkereskedelméből. Habár a Cairns-i csoport vezérállamai (Kanada, Ausztrália, Új-Zéland, Argentína) miközben a viszonylag alacsony belső támogatás és kis exporttámogatás talaján állnak, intenzív szubvenciós politikát folytatnak a kutatás, az oktatás, a továbbképzés, a szállítás, szervezés, kereskedelmi logisztika, információs szaktanácsadás, vagyis az állami szolgáltatások révén. A fentieken túl a Cairns-i csoport felvállalta a fejlődő országok érdekének képviseletét is. Kérik, hogy ezeket az országokat megkülönböztetett kezelésben részesítsék.

A fentieken túl 2000 októberében 11 fejlődő ország (Kuba, Dominika, El Salvador, Honduras, Kenya, India, Nigéria, Pakisztán, Sri Lanka, Uruguay, Zimbabwe) beadvánnyal fordultak a WTO-hoz, amelyben sérelmezték a fejlett országok által a feldolgozott termékekre kivetett magas vámokat, az állami támogatások által előidézett torzulásokat, a fejlett országok szigorú egészségügyi és élelmiszerbiztonsági előírásait, valamint kereskedelemkorlátozó tevékenységét.

Ugyanakkor a CEFTA-országok - köztük Magyarország - a transzformáció és az átmenet nehézségeire hivatkozva speciális elbánást szeretnének elérni az új WTO-megállapodás keretében.

Magyarország álláspontja meglehetősen ambivalens. Egyrészről mint a világpiacra ráutalt, alacsony támogatási szinttel rendelkező, exportorientált agrárország - s mint hajdani Cairns csoportbeli tag -, teljes mértékben érdekelt a világ agrárkereskedelmének további liberalizálásában. Ugyanakkor, mint az EU reménybeli tagja, szeretne azokból a belső és export-támogatásokból, jövedelemtámogatásokból részesülni, amelyet az EU farmerei jelenleg élveznek. Hiszen csatlakozásunk egyik előnye ebből származna. Összességében Magyarország mindenképpen érdekelt az új forduló megindulásában s a lezárulását követő kereskedelem-liberalizálásban, hiszen ez a világ kereskedelmének megélénkülését hozhatja magával, gazdasági növekedést generálhat és növelheti a külföldi befektetők bizalmát. Ugyanakkor látni kell, hogy jelenleg Magyarország külkereskedelmének 3/4-e szabadkereskedelmi övezeteken belül bonyolódik, amelyekre nincs hatással a WTO-megállapodás.

A magyar külgazdaság várható alakulásának dilemmái, alkalmazkodási kényszerei és lehetőségei

Kétségtelen, hogy a nyitott5, a világpiacra erőteljesen ráutalt és a nemzetközi munkamegosztásban tevékeny szerepet játszó Magyarország az elkövetkezendő években is exportorientált gazdaságpolitikát fog, illetve kényszerül folytatni. Ezzel kapcsolatban a legfőbb dilemmák, illetve a megoldandó a feladatok az alábbiak:

  • képes lesz-e a magyar export a 90-es években tapasztalt magas növekedési ütemet fenntartani;
  • vajon meddig tart az alapvetően a vámszabad területeken, illetve a multinacionális vállalatok által folytatott tevékenység generálta gép- és gépi berendezés export-boom;
  • milyen szerepe lesz a bérmunkának az elkövetkezendő évek exportjában,
  • vajon a magyar mezőgazdaság elhúzódó válsága és megoldatlan problémái nem vezetnek-e drasztikus agrárexport csökkenéshez s az agrárszektor külkereskedelmi egyenleget javító szerepének elsorvadásához,
  • változhat-e lényegesen külkereskedelmünk relációs struktúrája,
  • továbbra is számolni kell-e az export/import olló nyílásával, vagyis az exportot meghaladó importnövekedéssel, a külkereskedelmi mérleghiány növekedésével,
  • hogyan csökkenthető a külkereskedelmi mérleg jelentős hiánya,
  • milyen terhet fog jelenteni a növekvő külkereskedelmi mérleghiány a fizetési mérleg számára,
  • mennyiben képes a szolgáltatáskereskedelem, a turizmus és a külföldi tőke, illetve egyéb pénzügyi források beáramlása a kereskedelmi mérleghiányt ellensúlyozni, a fizetési mérleg hiányát finanszírozni,
  • milyen szerepe lesz a tőkeforgalomnak az ország külső egyensúlyának megteremtésében?

A . Tartható-e a magas exportnövekedési ütem?

A magyar export növelésének egyrészt belgazdasági, másrészt külgazdasági (piaci) feltételei vannak. Mivel jelenleg a magyar export, s különösen az exportnövekedés zömét a gépek, felszerelések, szállítóeszközök teszik ki, illetve az ipari vámszabadterületek adják, így az export növelése attól függ, hogy a külföldi vállalkozások által a vámszabadterületeken működtetett vállalkozások tevékenysége mennyire fog bővülni. Mivel jelenleg e téren Magyarország legfőbb vonzereje a magas termelékenységű, de olcsó munkaerő, így kérdés, hogy Magyarország meddig fog ezzel az előnnyel rendelkezni, illetve hogy ez az előny meddig fog tudni pótlólagos tőkét vonzani.

A másik kérdés az, hogy hogyan alakul a vámszabad területi tevékenység, ha Magyarország az EU teljes jogú tagja lesz, hiszen jelenleg a magyar vámszabad területi export 95,4%-a az EU-ba irányul s a vámszabad területi import 85,8%-a innen érkezik. Vajon ez a vámszabad területi forgalom EU-n belüli vámterületi forgalommá alakul-e, avagy másutt keres vámszabad területi lehetőséget? S amennyiben vámterületi forgalommá alakul, akkor is képes lesz-e a korábbi dinamikát tartani? Ugyanakkor a csatlakozás után elvben fennmarad a vámszabad területi lehetőség az EU-n kívülről érkező anyagokat feldolgozók számára, ha erre az EU engedélyt ad6.

Ugyancsak a külföldi tőke aktivitásától, újabb export-orientált zöldmezős beruházások létesítésétől fog függni, hogy a vámterületi export képes lesz-e dinamikusan bővülni. A gépipari export további növelésének lehetőségét az adná, ha Magyar-országon is sikerülne túllépni az alacsony hozzáadott értékű, bérmunkaszerű összeszerelésen az elmélyültebb ipari kooperáció felé.

Amennyiben - és ameddig - hosszú távon fennmarad és bővül a vámszabad területi export, illetve a multinacionálisok tevékenysége, akkor várható hogy a jövőben az import legfőbb árucsoportja továbbra is az összeszerelés tárgyát képező, illetve azt lehetővé tevő gépek és gépi berendezések maradnak. S ha a gazdasági növekedés üteme is tartósan magas marad és jellege beruházás-vezérelt lesz, akkor ez a beruházási javak importjának felfutásához fog vezetni.

Ami a hagyományos, vámterületi bérmunka jövőbeli súlyát illeti, elképzelhető hogy ennek jelentősége csökkenni fog a bérmunka gazdaságossága esésének eredőjeként. A bérmunka iránti belső, de elsősorban külföldi, kelet-európai verseny növekedése a magyar bérmunkadíjak letöréséhez vezethet, ami a gazdaságosság csökkenésén keresztül a bérmunka zsugorodásához vezethet. Magyarország egyedül a minőségi munka nyújtásával tud a bérmunkadíjak letörésére irányuló versenyben megmaradni. Ezzel is magyarázható, hogy a gépipari bérmunka súlya nőni fog a könnyűipari bérmunkához képest.

A magyar export, illetve a külkereskedelmi egyenleg alakulása szempontjából kulcsfontosságú lesz, hogy hogyan alakul a magyar agrárexport. Itt az egyik alapvető kérdés, hogy sikerül-e a magyar mezőgazdaságnak kilábalnia mind a transzformációs, mind pedig a termelési, jövedelmezőségi és finanszírozási válságból, képes lesz-e tartós termelésnövekedést, export-árualap bővülést és versenyképesség javulást elérni. A kérdés felvetése annál is inkább indokolt, mivel az agrárkivitel csökkenő tendenciát mutat: míg 1995-ben az agrárszektor exportteljesítménye megközelítette a 3 milliárd dollárt s külkereskedelmének egyenlege meghaladta az 1,9 milliárdot, 2000-ben mindössze 2,35 milliárd dollárt tett ki az agrárexport s agrárkülkereskedelmi mérlegünk már csak 1,2 milliárd dolláros aktívumot mutatott.

Másrészt lehet-e bővülő piacokat találni a magyar agrártermékek számára. Ami az EU piacát illeti, a Társulási Megállapodás 1991-es aláírását követően a magyar agrárexport érdemben nem tudott bővülni s - figyelembe véve az EU Közös Agrárpolitikája alapelveinek változatlanságát - nincs garancia arra, hogy a csatlakozás előtt ez a trend megtörik. Azt ma még nem lehet tudni, hogy a 2000 júliusától érvényes agrárliberalizációs megállapodás milyen exportgeneráló hatással fog járni. Az EU még hosszú évekig fog ugyanis az agrártúltermelés gondjával küzdeni. Megoldást csak a teljes jogú, korlátlan piacrajutást biztosító tagságtól remélhetünk.

Az immáron 7 tagúvá bővült CEFTA-n belül sem remélhetünk drasztikusabb piacnyitást, tekintettel ezen országok mezőgazdaságának válságos állapotára és az adott országok protekcionista agrárpolitikájára. Az orosz piac esetében abban lehet reménykedni, hogy a barter-konstrukciók segíthetnek a magyar agrártermékek értékesülésében.

Nemcsak az agrárexport, hanem valamennyi termék exportja esetén igen fontos szerep jut a kormány exportösztönző és fiskális politikájának, valamint a gazdaságdiplomáciának. Ugyanakkor figyelembe kell venni egyrészt az Uruguyi forduló végrehajtásából fakadó kötelezettségeinket7, másrészt a soronkövetkező WTO fordulót, ahol mind a közvetlen, mind pedig a közvetett exporttámogatások újabb csökkentése várható.

B. Módosul-e a relációs struktúra?

Magyarország relációs struktúrájának módosulására elvileg legnagyobb hatással az ország EU-tagsága lehet. Ugyanakkor Magyarország külkereskedelme már olyan mértékben integrálódott az EU-ba, mint a legtöbb tagállamé. Így drasztikusabb EU részarány növekedésre legfeljebb az import oldalán számíthatunk. Az ECOSTAT becslése szerint 2001-ben, vagyis még a csatlakozás előtt, a magyar export 76-82%-a fog az EU-ba irányulni, míg az import 67-69%-a fog onnan származni, s a kereskedelmi mérleg mintegy 1,4 milliárd dolláros többlettel zárulna.

Ugyanakkor remélni lehet, hogy a CEFTA-országok súlya nőni fog. Ehhez egyrészt arra van szükség, hogy enyhüljön a CEFTA-országok protekcionizmusa, másrészt beinduló gazdasági növekedésük export- és versenyképes árualapokat, illetve bővülő piacot teremtsen. Ugyancsak kapcsolaterősítő hatással járna, ha fokozódna a régióba irányuló magyar tőkekivitel, illetve a multinacionális vállalatok régióbeli aktivitása.

Mindenképpen szükség lenne a magyar gazdasági kapcsolatok fejlődő térség felé való diverzifikálására, a tradicionális kapcsolatok felélesztésére, újak kialakítására.

C. Számolni kell-e a kereskedelmi mérleghiány fennmaradásával, esetleg növekedésével?

Amennyiben a következő években a magyar gazdaság növekedési üteme magas szinten marad, esetleg növekszik, akkor valószínű, hogy egy ideig továbbra is számolni kell az exportot meghaladó importnövekedéssel, s így a kereskedelmi mérleghiány állandósulásával. Az ECOSTAT előrejelzése szerint 2001-ben Magyarország exportja 34,2-37,5 milliárd dollár lesz, miközben az import 37,1-39,5 milliárd dollárra nő, vagyis a külkereskedelmi mérleg hiánya 2,0-2,9 milliárd dollár között lesz8. A mérleghiányt növelné az is, ha az EU csatlakozás után a kereskedelmi mérlegtöbbletet termelő vámszabadterületi kereskedelem döntő része megszűnne. Az sem zárható ki teljességgel, hogy az EU csatlakozás után esetleg romlik a magyar külkereskedelem egyenlege, mint ahogy az valamennyi taggá vált ország esetében bekövetkezett.

Jelenleg tehát arra van szükség, hogy a vámterületi gazdaság külkereskedelmi egyenlegének romló tendenciáját megfordítsuk. Ennek egyik eleme a korszerű, a beszállítói igényeknek megfelelő háttéripar létrehozása. Emellett támogatni kellene a hazai cégek külpiaci jelenlétét, termékeik műszaki színvonalának emelését.

Az agrárexport szinten tartásához, esetleg emeléséhez a magyar mezőgazdaság rendbetételére, az agro-potenciál jobb kihasználására, a termelési szerkezetnek a versenyképes termékek irányába való átalakítására, valamint hatékony exportösztönzésre van szükség.

A közép- és kelet-európai, s ezen belül is az orosz relációban jelentkező tartós deficit mérséklésére ki kellene használni a barter kereskedelemben rejlő lehetőségeket, habár ez nem tartozik a WTO-komform kereskedelempolitikai eszközök közé.

Ugyancsak jelentős export-offenzívára, piacfeltárásra és piackutatásra lenne szükség, hogy a fejlődő relációban meglévő kereskedelmi deficitet csökkentsük.

Ugyanakkor számolni lehet azzal, hogyha a gazdasági növekedés exportorientációval párosul, akkor egy idő után az exportnövekedés üteme meghaladhatja az importét, s csökkenhet a kereskedelmi mérleghiány. Ezt valószínűsíti az a tény, hogy az import utóbbi években bekövetkezett növekedése beruházási, termelésbővítési, s nem pedig fogyasztási célú.

D. Hogyan finanszírozható a kereskedelmi és a fizetési mérleg deficitje?

Amennyiben a belátható középtávon számolnunk kell a kereskedelmi mérleg deficitjével, s az országnak nem áll szándékában az eladósodottság növelése, akkor az alábbiak megtétele szükségszerű:

  • Tekintettel arra, hogy az idegenforgalom hagyományosan többletbevétel termelő ágazata a magyar gazdaságnak, így szükségszerű az ország turista-vonzó képességének növelése, aminek magában kell foglalnia a szállodák s a megfelelő infrastruktúra meglétét éppúgy, mint a közbiztonság és az ország-imázs javítását. Csak ebben az esetben lehet számítani az évi 1,3-1,5 milliárd dollárnyi idegenforgalmi exporttöbblet elérésére. Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy a gazdasági fellendüléssel párhuzamosan az idegenforgalmi kiadások is emelkedni fognak.
  • Ami az egyéb szolgáltatásokat illeti, szakértők nem tartják kizártnak a szolgáltatások importjának exportot meghaladó növekedési ütemének fennmaradását. Ezt a liberalizációval, az integrációval és a gazdasági növekedéssel összefüggő, bizonyos értelemben természetes folyamatnak tartják. Ugyanakkor arra is rámutatnak, hogy bizonyos szolgáltatások (elsősorban a pénzügyi, tőkepiaci, tőzsdei szolgáltatások) kereskedelme erőteljesen reagál a politikai és gazdasági bizonytalanságra. Vagyis ahhoz, hogy a magyar szolgáltatások kereskedelmének mérlege javuljon, esetleg hozzájáruljon a kereskedelmi mérleghiány csökkentéséhez határozott kormányzati stratégiára és nyugodt üzleti környezetre van szükség.
  • A külső egyensúly szempontjából a szakértők véleménye szerint a szolgáltatáskereskedelmen belül nemcsak az idegenforgalommal lehet számolni hosszabb távon, de a kommunikációs, kulturális, audiovizuális, számítógépes, pénzügyi szolgáltatásokkal is.

E. A tőkeáramlás és a külső egyensúly

A külföldi tőke várható beáramlásának előrejelzésekor mindenképpen figyelembe kell venni, hogy a privatizáció Magyarországon gyakorlatilag befejeződött. Így a külföldi tőke vagy zöldmezős beruházásokra, illetve portfolió befektetésekre fog irányulni, vagy pedig - vélhetően az EU csatlakozásig - a vámszabadterületekre fog menni. A beáramlás nagysága, ütemezése alapvetően az ország tőkevonzó képességétől, a makrogazdasági mutatóktól, a politikai és gazdasági stabilitástól, a gazdasági és politikai környezet kiszámíthatóságától, a gazdasági intézményrendszer rugalmasságától fog függni.

Figyelembe véve a tőkéért folyó nemzetközi versenyt szükségszerű a telephelyi előnyök emelése az infláció leszorításával, a növekedési esélyek emelésével, a béreknél jobban növő termelékenységgel, a bürokrácia csökkentésével, az adófeltételek kedvezőbbé tételével. Mindenképpen pozitív hatással lehet a tőkebeáramlásra a délszláv háború befejeződése, az újjáépítés megkezdődése, az EU csatlakozás időpontjának elérhető közelségbe kerülése, a CEFTA-kibővülése. Ugyanakkor szerényebb tőkebeáramlásra kell számítani, ha a világgazdasági és világkereskedelmi növekedés elmarad a prognosztizálttól, vagy ha az orosz gazdasági és pénzügyi válság tovább mélyül, illetve ha az átalakuló országok gazdasági kilátásai kevésbé kedvezőek lesznek.

A GKI becslése szerint az események kedvező alakulása esetén van rá esély, hogy az elkövetkezendő években a külföldi működőtőke befektetések értéke 1,5 milliárd dollár, a portfolió befektetésekkel együtt pedig 2 milliárd dollár legyen9. De még ez sem lenne elegendő a 2,5-3,0 milliárd dollárra becsült folyó fizetési mérlegdeficit10 finanszírozására.

Viszonylag új, de korántsem váratlan jelenség a tőkebefektetések utáni profitrepatriálás, aminek növekedésével mindenképpen számolni kell. Becslések szerint mintegy 1 milliárd dollárnyi évi profitrepatriálással lehet számolni a több mint 20 milliárd dollárnyi külföldi tőkeállomány után. Ugyancsak fizetési mérleget rontó tényező lesz, illetve marad a külföldön eszközölt magyar tőkebefektetések11, amelyek fizetési mérleget javító profitrepatriálási12 hatására csak később számíthatunk.

A fenti jelenségek eredőjeként tehát azzal kell számolni, hogy a nettó tőkebeáramlás (külföldi tőkebeáramlás mínusz profitrepatriálás mínusz magyar tőkeexport plusz magyar profitrepatriálás) az elmúlt 10 évhez képest csökkenni fog . Vagyis alternatív pénzügyi eszközbeáramlásra lenne szükség.

Sokan abban reménykednek, hogy ezt majd az EU, illetve az EU-csatlakozás fogja nyújtani. Az ebbeli reményeket azonban erőteljesen lehűtötte az EU állam- és kormányfőinek 1999. márciusi berlini csúcstalálkozója, ahol elkülönítették a tagjelölteknek, illetve az újonnan taggá váló országoknak szánt pénzügyi forrásokat.

E szerint a csatlakozást megelőzően, vagyis 2002-ig Magyarország évente az alábbi összegekkel, vagyis mintegy 56-70 milliárd forinttal számolhat. Természetesen ezek csak ígérvények, s az összegekhez való hozzájutásnak szigorú feltételei s jelentős (25-50%-os) ko-finanszírozási igénye van.

Magyarország előcsatlakozási támogatása

SAPARD13

38 millió euró

ISPA14

70 millió euró

PHARE

100-150 millió euró

Összesen

210-260 millió euró

Magyarország csatlakozás utáni támogatása az alábbiak szerint alakulna. A táblázat utolsó sorából kiolvasható, hogy a berlini csúcs határozata értelmében Magyarország kevesebb támogatásra számíthat az EU-tól, mint az 1997. júniusában közzétett AGENDA-2000 program szerint. Nincs garancia arra, hogy az idő előrehaladtával, az EU költségvetési gondjainak növekedésével ne csökkenne tovább az összeg.

Magyarország csatlakozás utáni feltételezett támogatása
(millió euró)

 

2002

2003

2004

2005

2006

Agrártámogatás

256

325

392

469

544

Egyéb támogatás

406

749

1062

1362

1731

Összesen

662

1074

1454

1831

2275

AGENDA-2000 szerint

816

1200

1600

2000

2384

A táblázatban szereplő transzferek nagyságának megítélésekor nem csak a már korábbiakban is említett ko-finanszírozási igényt kell figyelembe venni, de azt is, hogy teljes jogú tagság esetén már Magyarországnak is hozzá kell járulnia az EU költségvetéséhez, GNP-je 1,27%-a erejéig. Ha feltételezzük, hogy a csatlakozás időpontjára a magyar GNP 45 milliárd euró lesz, akkor Magyarországnak 571 millió eurót kellene befizetni az EU kasszájába. Következésképpen a csatlakozás első évében Magyarország mindössze 91 millió eurót kapna, vagyis jóval kevesebbet mint a csatlakozást megelőzően . Csak a csatlakozás második évében kapna az ország többet, mint a csatlakozást megelőzően.

***

Összefoglalva - s igen leegyszerűsítve - a fentiekből az következik, hogy a magyar külgazdaság alakulása szempontjából az alábbi tényezőknek lesz meghatározó szerepe:

  • a külföldi tőke beáramlása és a multinacionális vállalatok magyarországi tevékenysége,
  • a vámszabad területi tevékenység alakulása,
  • a nettó agrárexportőri pozíció fenntarthatósága, s
  • az idegenforgalom alakulása.

Ezektől a tényezőktől függ ugyanis az exportdinamika fenntarthatósága, a kereskedelmi mérleg alakulása, a modernizációhoz szükséges import finanszírozása, valamint a fizetési egyensúly biztosítása. Így a magyar gazdaságpolitikán belül kiemelten kellene kezelni a külföldi tőke vonzását, az ország tőkevonzó-képességének növelését, a komparatív előnyök megőrzését, illetve jobb kihasználását, a mezőgazdaság rendbetételét és export-orientációjának fokozását, valamint az idegenforgalom fejlesztését.

Jegyzetek

  1. Protekcionista kereskedelempolitikai eszközök (például mennyiségi korlátozások, kvóták, egészségügyi előírások, szabványok, adminisztratív intézkedések, minőségi bizonyítványok) alkalmazására legnagyobb gyakorisággal a fejlett országokban (EU, USA, Japán), s az ún. érzékeny termékek (agrártermékek, textilipari, ruházati termékek, lábbelik, vegyipari termékek) esetében került sor. vissza
  2. Valószínű, hogy az Uruguy-i Fordulóhoz hasonlóan a jelenlegi forduló esetén is hosszú tárgyalásokra kell számítani. A Seattle-i kudarc után úgy tűnik, hogy az újabb fordulóra 2001 novemberében Katarban fog sor kerülni. vissza
  3. A liberalizmus valójában jelentős destabilizáló erő is lehet. Nem csupán a pénzügyi luftballon folytán, hanem egy recesszió esetén a kereskedelmi harc éleződése, továbbá differenciáló hatásai miatt is. (F.P.) vissza
  4. A várható pozitív eredmény nem tűnik óriásinak, ugyanakkor a kevésbé fejlett országokban, ahol a vámbevételek jelentős súlyt képviselnek a költségvetési bevételekben, nehéz helyzetet teremthetnek. A személyi és jövedelemadókat lesznek kénytelenek emelni. Persze mindez a cégeknek kedvező, hiszen a járulékos költségeik csökkennének. (F.P.) vissza
  5. Magyarországon a külkereskedelmi forgalom a GNP 87%-át teszi ki. vissza
  6. Az EU-ban működő vámszabad területek számára egy-egy övezetet jelölnek ki, vagyis nem szétszórtan működnek, mint a magyarok. Alapvetően raktárak, s csak külön engedély alapján folyhat bennük ipari termelés. A termelőberendezések bevitele számukra nem vámmentes, csak az anyagok, alkatrészek vámját takaríthatják meg. vissza
  7. Ez különösen agrárexportunk esetében fog súlyos következményekkel járni, mivel 2001 végén megszűnik az a mentesség, ami biztosította, hogy a hibásan alacsonyan és csak 16 termékre megállapított exporttámogatási limiteket kelljen alkalmazni. vissza
  8. 1992-94 között 2,59 milliárd, 1995-97 között 2,6 milliárd s 1998-99-ben pedig 2,8 milliárd dollár volt a kereskedelmi mérleg hiánya. 2000 első kilenc hónapjában a hiány 2,78 milliárd dollárt tett ki. vissza
  9. 1999 első 4 hónapjában 868 millió dollárnyi külföldi tőke áramlott az országba, amelyből 563 millió zöldmezős beruházás volt, 294 millió pedig portfolió beruházás. 2000 első kilenc hónapjában a működőtőke-beáramlás - privatizációs bevételek nélkül - 1,3 milliárd euró volt. vissza
  10. 1999-ben a folyó fizetési mérleg hiánya 1,97, 2000-ben pedig 1,91 milliárd euró volt. vissza
  11. 1997-ben 286, 1998-ban pedig 462 millió dollárt tett ki a magyar tőkeexport. - A magyar tőkeexport jellemzőiről lásd Antalóczy-Mohácsi-Voszka, 1998. vissza
  12. 1998-ban 24 millió dollárt tett ki a profit hazautalás. vissza
  13. SAPARD = Special Accession Programme for Agriculture and Rural Development vissza
  14. ISPA = Instrument for Structural Pre-accession Policies vissza











Kapcsolatfelvétel: 1112 Budapest, Budaörsi út 45. - Tel.: (06-1-)309-2643, Fax:(06-1-)309-2624,  E-mail: vki@vki.hu

© 2005-2011 MTA VKI